منتدى الاصدقاء
انت غير مسجل
نرحب بك دائما عضوا معنا
برجاء التسجيل لتتمتع بامتيازات الاعضاء
منتدى الاصدقاء
انت غير مسجل
نرحب بك دائما عضوا معنا
برجاء التسجيل لتتمتع بامتيازات الاعضاء
منتدى الاصدقاء
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى الاصدقاء

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

ما هى التربيه الصحيحه فى الاسلام؟

3 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
hana
.......... امــــــيـــــــرات المـــنـــــتـــــدى ..........
..........         امــــــيـــــــرات   المـــنـــــتـــــدى         ..........
hana

البلد : alex
العمل/الترفيه : INTERNET
الهواية / الاهتمامات : أخر روشنه
الشعبية بين الاعضاء : 0
النشاط : 12286

ما هى التربيه الصحيحه فى الاسلام؟ Empty
مُساهمةموضوع: ما هى التربيه الصحيحه فى الاسلام؟   ما هى التربيه الصحيحه فى الاسلام؟ Emptyالخميس 13 ديسمبر 2007, 7:13 am

انا هتكلم على التربيه فى الاسلام من منطلق قصه حقيقيه من واقع الحياه شاب فى مثل سننا سالته فى يوم وهو فى قمه الحزن مالك ايه اللى مضايقك فوجئت ببركان من الدموع والالم هديته وطلبت منه انه يحكى هو متدين جدا وعلى خلق ومصلى فروضه فى المسجد والفجر حاضر يعنى من الاخر شاب ملتزم .قالى ان والدته بتفرض رايها عليه وكانه لسه طفل ولو ناقشها فى شىء تغضب منه وتتجنبه فيضطر انه يصالحها بعد معاناه ويحاول يرضيها مع ثقته انها غلط بس علشان هى امه ورضاها من رضا ربناويهرب منها فى كتبه وقراءته قلت له طيب ما تتكلم معاها وتحاول تفهمهاكان رده ان اللى فى دماغها هو الصح حتى تفكيره اعلى من تفكيرها مش هتقدر توصل لعقليته وفهمه بس الموضوع ده تعبه نفسيا جدا ومخليه مش طايق البيت بيحاول يقضى معظم وقته فى الخارج او فى اوضته مع كتبه تفتكروا الاسلام طلب مننا كده اننا نلغى عقول اولادنا او رايهم؟هل كل منا فى الكبر ممكن يشكل ازمه نفسيه لاولاده ويخليهم مش طايقين البيت؟ايه هى لغه الحوار اللى المفروض تكون بين الاباء والابناءبدون ما نغضب ربنا؟انا عارفه ان الاسلام برىء من اى تهمه لاننا لو عارفين حدود دينا وواجباتنا تجاه ربنا واولادنا مش هيحصل كده مش معنى انه ابن وحيد ان الام او الاب هما اللى يلغوا عقله وتفكيره ويختاروا له حياته انا طلبت منه انه يرضيها ويحسسها انه بيعمل اللى هى بتقول عليه وفى نفس الوقت يعمل اللى هو شايفه صح فى حياته ومستقبله يا ريت كل ام تعرف ان اى زوجه محتاجه راجل يكون سندها وحمايتها فى الحياه بعد ربنامش اى مشكله يروح يتشاور مع امه لايجاد الحل انتم ايه رايكم؟ما هى التربيه السليمه فى الاسلام علشان يطلع جيل قوى زى خالد بن الوليد وعمرو بن العاص وغيرهمصدقونى احنا محتاجين نجاوب على نفسنا قبل ما نكون فى مثل هذا الموقف
NoN_sToP
Admin
Admin
NoN_sToP

البلد : ام الدنيااااااا
العمل/الترفيه : لما نشوف
الهواية / الاهتمامات : مساء الخييييييير
مزاجى : ما هى التربيه الصحيحه فى الاسلام؟ Morta7-1
الشعبية بين الاعضاء : 15
النشاط : 12664

مُساهمةموضوع: رد: ما هى التربيه الصحيحه فى الاسلام؟   ما هى التربيه الصحيحه فى الاسلام؟ Emptyالخميس 13 ديسمبر 2007, 5:47 pm

موضوع جميل للنقاش
بس انا كان لى تعليق

اقتباس :
انا طلبت منه انه يرضيها ويحسسها انه بيعمل اللى هى بتقول عليه وفى نفس الوقت يعمل اللى هو شايفه صح فى حياته ومستقبله

دة طبعا غلط
مش انه يرضيها اللى غلط
و لكن انه يوهمها انه بيعمل اللى هى عاوزاة
انا شايف ان الحل يكون انه يقعد معاهم و يحاول يوصل لهم انه خلاص كبيير
و عقلة يقدر يتصرف
و دة مش من خلال الكلام بس
ممكن عن طريق افعالة يوصل لهم الفكرة دى
اكيد الاب و الام هيلاحظوا التغيير دة
انما لو اوهمهم بكدة هتفضل المشكلة فى حياته
دة لو مكبرتش اصلا انها تكون اكبرمشاكل حياتة خصوصا بعد ما تكون عندة اسرة
انما بخصوص تربية عمرو بن العاص و خالد بن الوليد فناس زى كدة اللىرباهم مش اهلهم
اللى رباهم القرأن و التربية النبوية
و يا بختهم
http://friends.nice-topics.com
hana
..........         امــــــيـــــــرات   المـــنـــــتـــــدى         ..........
hana

مُساهمةموضوع: رد: ما هى التربيه الصحيحه فى الاسلام؟   ما هى التربيه الصحيحه فى الاسلام؟ Emptyالخميس 13 ديسمبر 2007, 7:57 pm

معاك انى قلت راى غلط بس تصدق ان الراى ده هو اللى نفع مع والدته
وبدات تثق فى رايه وكلامه وهو مش صغير يعنى مش هيروح يعمل شىء غلط ويوهمها انه صح لا
هو يوافق على كلامها مع عدم اقتناعه انه مش هينفذ لان ده ضد رغبته
احيانا الام بتدخل زياده عن اللزوم فى حياه ابنها مش بتسيبه هو اللى يختار ومهما اتكلم معاها بيوصل لطريق مسدود
فده كان اسلم حل والا انت شايف غير كده
the_knight
Admin
Admin
the_knight

البلد : الامه العربيه
العمل/الترفيه : موظف
الهواية / الاهتمامات : لعب الشطرنج والغناء
مزاجى : ما هى التربيه الصحيحه فى الاسلام؟ Mosa2l-1
الشعبية بين الاعضاء : 1
النشاط : 12555

مُساهمةموضوع: رد: ما هى التربيه الصحيحه فى الاسلام؟   ما هى التربيه الصحيحه فى الاسلام؟ Emptyالخميس 13 ديسمبر 2007, 10:45 pm

معلش الشاب ده حتلاقيه لسه فى سن ال17 18 19 سنه بالكتير لكن بمجرد ما الواحد بيكبر وبالتحديد يتخرج بجد بيلاقى حمل الدنيا كله على كتافه حتى لو مكنش بيشتغل
ومش معنى انها بتحاول تتدخل اوى فى شئونه ان ده شئ مش مرغوب فيه بالعكس انا شايف ان الاهل لازم يتابعوا ابنهم وبالتحديد الولد فى السن ده بالتحديد لان الواحد فى السن ده بيعتقد انه خلاص اصبح شخص مسئول من نفسه والحقيقه انه لو مشى مشوار لواحده يتكعبلل فى الطريق
وهو ده اللى المفروض يحصل انه يتكعبل والاهل يسيبوه يتكعبل لككن قبل ما يقع يمسكوا ايده ويقوموه
بمعنى مثلا الابن قرر يعمل حاجه مثلا الاهل ينصحوا فى السن ده لكن مش اجبار وفى نفس الوقت الشاب صمم انه يعمل الحاجه دى الاهل يسيبوه يعملها لكن يتابعوه من بعيد واول ما يتكعبل وخلاص حيقع يلاقى اللى يلحق يمسك ايده عشان لو وقع خالص مش حيلاقى اللى يقومه تانى وده اللى الاهل لازم ينتبهوا ليه
اما اول ما الواحد ما بيتخرج بيشيل الحمل غصب عنه وفى نفس الوقت الاهل بيكونوا خلاص اطمنوا على ابنهم انه اصبح شخص مسئول فعلا لانهم حيكونوا قدروا يستنتجوا ده من المرحله السنيه السابقه
هانا فلا عمره فى السن ده 16:19؟
http://www.friends.nice-topics.com
hana
hana

مُساهمةموضوع: رد: ما هى التربيه الصحيحه فى الاسلام؟   ما هى التربيه الصحيحه فى الاسلام؟ Emptyالخميس 13 ديسمبر 2007, 10:56 pm

لا يا ادم
عنده23 سنه ابقى امسك ايدى انا بقى احسن انا اللى هقع
NoN_sToP
Admin
Admin
NoN_sToP

البلد : ام الدنيااااااا
العمل/الترفيه : لما نشوف
الهواية / الاهتمامات : مساء الخييييييير
مزاجى : ما هى التربيه الصحيحه فى الاسلام؟ Morta7-1
الشعبية بين الاعضاء : 15
النشاط : 12664

مُساهمةموضوع: رد: ما هى التربيه الصحيحه فى الاسلام؟   ما هى التربيه الصحيحه فى الاسلام؟ Emptyالخميس 13 ديسمبر 2007, 10:59 pm

سلامتك من الوقعة
بس انا ما قلتش انه يكلمهم بس
الكلام ممكن ما يكون مقنع من ناس كتيرة
بس الفعل هو اللى بيبن الراجل من الطفل
احنا مش ساعات لما بنشوف اطفال فى مواقف معينة مش بنصدق انهم اطفال
دة العكس بالظبط ممكن تكون لسه تصرفاتة مبينة لاهلة انه لسه صغير دة اللى انا اقصدة
http://friends.nice-topics.com

ما هى التربيه الصحيحه فى الاسلام؟
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» رجل اعتنق الاسلام بعد ان وجد اسمه فى القران الكريم!!!!!!!!!!
» دستور الاسلام
» فاكهة حرمها الاسلام
» المانى يعتنق الاسلام
» النساء العشر الملعونات في الاسلام